Senggugut Datang (Kereta Semput-Semput)





Assalamualaikum,

1. Al-kisahnya kali ini wiraku kena senggugut, dengan kata lain semput-semput. Macam mana semputnya tu? Semputnya macam kereta yang nak kehabisan minyak tetapi berlaku ketika berhenti 'time jem' atau gear tengah 'free'. Yang peliknya enjin tak pulak mati. Ha tau? hehe, nak terangkan pun susah. Semasa pemanduan tiada masalah lancar sahaja.

2. Aku suspek 'fuel pump' yang rosak ataupun crank sensor. Fuel Filter sudah tukar semasa servis kereta sebelum ni. Tak nak mengambil risiko kereta mati tengah jalan dengan anak isteri, jadi bawaklah kereta ke bengkel yang berhampiran.







3. Kebetulan pulak aku terbaca 'post' di facebook bengkel kereta yang aku selalu 'follow' berkenaan 'engine under power'. Jadi di bengkel tu aku suruh dia 'check' menggunakan komputer, Alhamdulillah selepas 'scanning' tiada masalah pada wiring mahupun mana-mana sensor pada wiraku ini.

4. Selepas itu pomen tu check kabel plug, ada pecah sedikit pada kepala kabel. Dia cuba tukar dengan kabel plug yang lain. Sama sahaja ada juga semput. 

SUMBER: GOOGLE


Akhir sekali tukar "Ignition Coil' jenama Bosch baru la tak semput keretanya.

SUMBER: GOOGLE


5. Jadi ada 2 benda yang aku tukar, satu (1) 'cable plug' dan kedua (2) 'ignition coil'. Harganya berapa? Bagi yang pandai baiki sendiri tentulah murah dan boleh beli sendiri di kedai spare parts. Tetapi bagi aku yang pandai suruh tukar je ni, hadap je la yek hehe. 

6. Kesimpulannya jika kereta ada ada semput-semput seperti yang aku cerita ni, perhatikanlah dua benda ni ya. Ok, selesai sudah. Penyakit senggugut sudah dirawat. 

Jom gerak Vromm!Vromm!




Comments

  1. Mcm sma mslh kreta viva 850 sya...semput2 senggugut..tp enjin xmmpus...sudh tukr fuel pump...coil..n spark tp mslh ttp blum selesai..ada apa2 pndapat x ttg mslh ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cuba tukar fuel filter dengan plug brand ngk (g power). Saya rasa maybe antara dua tu

      Delete
  2. Wira ku 1.6 sohc .disibuter .kabel.plug.fuel pump dah tukar.tapi senggok2 tetap ada lgi..apa nak buat ya

    ReplyDelete
  3. Okey masalah exora cps akhirnya selesai selepas ikut tips admin..mula2 saya pun tukar jugak cable plug..semput2 masih ada..dan akhirnya sekali tukar ignition coil baru lah setel 100% ..semput pun dah ilang..tq banyak2 admin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalu proton iriz 1.6 tahun 2015 semput time bergerak boleh try tip ni tak

      Delete
    2. Boleh bos..cuba je bos.ada kemungkinan besar ignition coil bos tu..kalaw tukar masih ada semput sikit2 baru tukar cable plug.

      Delete
  4. SAGA FLX auto 1.6 semput2. check tgk host putus di throttle body. pasang balik semput lagi. cuba jalan pandai mati engen. knp ya.

    ReplyDelete
  5. Salam..kreta saya wira 1.5 mmc..sama juga semput tetapi semput tu dtang kadang2 n siiikit je waktu tengah driving..kalau idle enjin steady je..dan lagi satu minyak petrol kuat sangat makan dan ekzos keluar asap hitam.mohon bantuan..tq.

    ReplyDelete
    Replies
    1. angin kurang tapi kalau masuk gear 1 tekan minyak stabil tak gerak tahan dalam 10 saat ada semput distributor atau cable plug,spark plugs

      Delete

Post a Comment