Tips Mudah Penjagaan Radiator Kereta Anda

RADIATOR

Radiator adalah salah satu item terpenting dalam sistem penyejukan enjin. Ia perlu di jaga dengan baik dengan memastikan laluannya bersih, tidak tersumbat atau berkarat. Kegagalan item ini berfungsi akan menyebabkan overheating pada enjin anda seterusnya akan mengakibatkan keroskan yang lebih teruk yang pastinya poket anda akan koyak!

Mekanik dari Zordaq menyarankan supaya level air diperiksa sekurangnya seminggu sekali. Pastikan coolant masih ada, biasanya berwarna MERAH, HIJAU atau BIRU. JANGAN hanya menambah air biasa/suling atau air bateri(Tak tau mana punya amalan). Jika ratio campuran sudah tidak betul, kepekatan coolant rendah maka penyejukan tidak akan berfungsi dengan baik.

Radiator coolant secara umumnya mengandungi anti karat, anti beku dan boleh menahan suhu sehingga 120c. Boleh rujuk pada label. Lakukan penukaran coolant setiap 50k km. Jika kemana mana workshop minta pomen check keadaan coolant. Jangan kedekut jika disaran tukar.

Penutup radiator/radiator cap juga perlu diperiksa pastikan ia sesuai dengan spefikasi yang ditetapkan. Jika berkarat, TUKAR!

Sumber: https://www.facebook.com/zordaqbangi/



Comments